LCHF innebär en kost som har ett lågt intag av kolhydrater och ett högt intag av fett. Genom att äta på detta sätt håller man blodsockret på en jämn nivå och ger kroppen en chans att bränna inlagrat fett utan att vara hungrig. 

 

Kolhydrater i form av socker och stärkelse (bröd, pasta, potatis, ris) bryts ner i magen till olika sockerarter och höjer därmed blodsockret kraftigt. Då bildas mycket insulin för att få in blodsockret till bl.a. musklerna för energiutvinning. Men insulin är även kroppens fettlagrande hormon, vilket medför att överblivet blodsocker som inte fått plats att lagras i muskelcellerna, lagras in som energireserv i form av fettceller, vilket medför att vi ökar i vikt.

 

När man minskar kolhydrater från socker och stärkelse leder det till ett stabilare och lägre blodsocker, vilket ger lägre mängd insulin, ingen fettinlagring utan istället får kroppen tillgång till sin fettförbränning, vilket möjliggör för kroppen att gå ned i vikt. Fettförbränningen innebär alltså att levern omvandlar lagrat fett till glukos (blodsocker), för att främst förse hjärnan med energi och därefter övriga kroppen. Om kroppen inte har fett att använda, så är kroppen smart och omvandlar proteinet i musklerna till glukos för att hålla i gång hjärnans funktioner. Detta betyder faktiskt att kroppen inte alls behöver kolhydrater för att få energi, då kroppen har andra mekanismer för att förse hjärna och kropp med det den behöver för att fungera och må bra.

 

När kroppen använder fettet i fettcellerna som energi blir vi också mindre hungriga då energin redan finns i kroppen redo att användas. Många som börjat äta enligt LCHF-principen vittnar om att när kroppen inte längre är sockerdriven försvinner "vrålhungern" och sockersuget" och man upplever istället att man är mätt och belåten hela dagen.