Kokosolja

Kokosolja innehåller en mängd vitaminer, mineraler och antioxidanter, bland annat den viktiga laurinsyran som behövs för att bygga upp immunsystemet. Kokosoljan är utmärkt att steka i, då den tål upphettning till 198 grader utan att bli förstörd. Detta medför att den är ett av de absolut bästa alternativen till stekningen i matlagningen, då alla fettsyrorna behåller sig helt oförstörda igenom hela matlagningen!


Kokosolja har också visat sig ha positiva effekter vid en rad olika sjukdomstillstånd som t.ex. demens- och alzheimers. Den är även utmärkt att använda som olja utanpå kroppen. En bra daglig dos är att äta 3-4 matskedar. Använd den i matlagningen eller tillsätt lite kokosolja i kaffet/teet under dagen!

Omega 3

Då vi via födan ofta får i oss för mycket av omega 6 och för lite av omega 3 så kan det vara bra att ta ett dagligt tillskott av omega 3. Omega 3 minskar inflammationer och förbättrar immunsystemet. Omega 3 har också visat sig bra för barn med koncentrationssvårigheter.

 

D-vitamin
Ta gärna ett D-vitamin tillskott under vinterhalvåret. Detta då vi nordbor enligt forskning riskerar påtaglig brist under det mörka vinterhalvåret, eftersom vi får mest D-vitamin från starkt solljus på huden.